Hore

Fotografujeme scénický tanec II.

V prvej časti fotoškoly venovanej scénicko-tanečnej fotografii sme si zadefinovali tanec ako umeleckú formu pohybu, bližšie sme sa pozreli na fotografické príležitosti a s nimi spojené prekážky, povedali sme si o niekoľkých spôsoboch, ako ich zdolať. Vysvetlili sme si, ako na fotku vplýva kvalitná scénická produkcia v porovnaní s priemerným “low-cost” predstavením v kultúrnom dome. Reč bola aj o verejných generálkach, ktoré pre fotografa predstavujú asi najdostupnejšiu cestu za umelecky hodnotnými a kvalitnými scénicko-tanečnými zábermi. Zatiaľ čo prvý diel sa niesol viac v duchu “kde a kedy”, v druhom sa budem venovať otázke “s čím a ako”.

Lúčnica.

Fotografovanie tanca na javisku je pre fotografa pomerne veľká výzva. Na javisku  sa v slabých alebo meniacich sa svetelných podmienkach rýchlo pohybujú tanečníci a  takmer každú sekundu striedajú pózy, výrazy a tanečné figúry. Práve táto skutočnosť si od fotografa vyžaduje dobré vybavenie, veľké skúsenosti, predvídavé oko a v neposlednom rade schopnosť cítiť rytmus.

Labuťko, Slovenské divadlo tanca.

O tom, že veľa roboty v scénicko-tanečnej fotografii za vás “odvedú” kostymérky, vizážistky, scénografi, osvetľovači, choreografi a v neposlednom rade samotní tanečníci, som sa zmienil už minule. Stačí to však na to, aby ste sa z predstavenia vrátili s čo najlepším materiálom na karte? Je špičková technika ozaj zárukou výborných fotiek? Na tieto i podobné otázky sa pokúsim zodpovedať v nasledujúcich riadkoch, zohľadňujúc vlastnou praxou nadobudnuté skúsenosti a vedomosti. Som presvedčený, že môžu byť užitočné, najmä pre nováčikov v tomto foto-žánri. Keďže som sa dlhé roky pohyboval v prostredí scénického folklóru, gro ilustračných fotografií pochádza práve z predstavení Lúčnice, známej vysokou kvalitou tanečného spracovania, ale aj výpravy. Fotografie moderného tanca sú z divadelno-tanečnej inscenácie Jána Ďurovčíka, Labuťko.

...s čím

Scénicko-tanečná fotografia je o fotografovaní pohybu často v zhoršených svetelných podmienkach. Mnohí z vás správne odhadli, že tento typ fotografie si vyžaduje pomerne slušné a tým aj cenovo primerane nákladné…

Ak chcete pokračovať v čítaní tohto článku, aktivujte si eKonto Classic alebo ekonto PLUS.


Ak už máte niektoré z eKont aktivované, pre odomknutie článku musíte byť prihlásený. Ak sa Vám článok neodomkne, skúste aktualizovať okno prehliadača (napríklad stlačením F5, alebo Aktualizovať v okne prehliadača).

ePhoto.sk vám chce ponúknuť ešte lepší obsah, viac kvalitných článkov a ďalšie užívateľské vylepšenia. Okrem prístupu k spoplatnenému obsahu fotoškoly získate viac priestoru pre svoje fotografie, benefity a zľavy u vybraných partnerov a množstvo ďalších výhod. eKonto PLUS vám navyše ponúka aj hosting a prístup k atraktívnym témam pre ľahké a intuitívne vytvorenie vlastnej webstránky. To všetko už od 1,17€ na mesiac vrátane DPH.

Príjemné čítanie vám želá tím ePhoto.sk


Platbu je možné realizovať prostredníctvom SMS (len SR), PayPAL a prevodom z bankového účtu. Pri platbach SMS a PayPal prebehne aktivácia účtu v priebehu niekoľkých minút po potvrdení platby. O aktivácii budete informovaní SMS alebo emailom (podľa typu platby). Pri platbe prevodom môže aktivácia trvať 1-2 dni. O aktivácii vášho konta budete informovaní emailom. Do aktivácie vami vybraného ekonta, môžete využívať vybrané funkcie v režime Basic. Pri konte Classic môžete realizovať upgrade na dlhšie obdobie alebo na eKonto PLUS do 30 dní od jeho aktivácie.

Aktivovať eKonto        Registrovať

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
Marek Janicko
2011-03-23 10:19:07
Ja zvyknem fotit Salsa party, vystupenia a tak ako pises, je to pekne narocne a clovek musi predvidat. A nielen to, musi i vediet tancovat dany typ tanca a z pohybu ruk vie co pride a ci ma uz zacat tlacit na spust.
Plus 1.8 tiez dokaze narobit riadnu paseku v tej hlbke ostrosti. Chce to poriadny cvik a tvrdo si odfotit urcity pocet vecerov aby dokazal produkovat lubive fotky pri nizsom odpade, ako 90%.

Ja som si dost oblubil tahat do jedneho podniku minimalne 1 blesk s dialkovym odpalovacom, davam ho co najvyssie od zeme a pekne to dotvara scenu.
 
Laco62
2011-03-23 10:24:08
výborne Matúš. Skúsenosti sú na nezaplatenie...
 
tomasGalajda
2011-03-23 10:35:32
Super článok, trochu so sklamaním som ho dočítal, nakoľko moja foto výbava nie je vyhovujúca na tento určite zaujímavý druh fotografie ale čo už, to som tušil už pri prvej časti. Skvelé napísané, mnohí určite ocenia tieto rady. Ďakujem aj ja, kto vie možno raz budem mať výbavu vhodnú aj na toto.
 
majster333
2011-03-23 12:06:02
dobrý článok
 
majster
2011-03-23 13:45:22
jo...diky za zaujimavé rady....
 
NefroniK
2011-03-23 14:32:52
Skvely clanok, tesil som sa na poracovanie prveho dielu.

Ja by som chcel len poznamenat z osobnej skusenosti (nie sice z fotenia tanca a podobne, ale zo vseobecnej fotografickej), ze spominane ostrenie na stred a nasledne prekomponovanie moze sposobit nespravne zaostrenie z toho dovodu, ze sa posunie rovina ostrosti. Vacsinou bude pri prekomponovani napriklad do zlateho rezu (ne)zaostrene o nieco dalej ako stredovy bod. Hlavne pri spominanych svetelnych odclonenych objektivoch f/1.2 - 2.8.
 
NefroniK
2011-03-23 14:37:25
Najviac sa to prejavi samozrejme na kratsiu zvdialenost, napriklad pri portrete.
 
Matúš Lago
redakcia ephoto.sk 2011-03-23 14:45:04
príspevok od: NefroniK
Skvely clanok, tesil som sa na poracovanie prveho dielu.

Ja by som chcel len poznamenat z osobnej skusenosti (nie sice z fotenia tanca a podobne, ale zo vseobecnej fotografickej), ze spominane ostrenie na stred a nasledne prekomponovanie moze sposobit nespravne zaostrenie z toho dovodu, ze sa posunie rovina ostrosti. Vacsinou bude pri prekomponovani napriklad do zlateho rezu (ne)zaostrene o nieco dalej ako stredovy bod. Hlavne pri spominanych svetelnych odclonenych objektivoch f/1.2 - 2.8.
Ano, mas pravdu, casto to robi sarapatu Je to trosku aj vec cviku, niekedy aj stastia, ale prave fullframe umoznuje fotit a mierit na stred a nasledne urobit vyrez, bez vacsej straty kvality.
 
slavmiro
2011-03-23 15:27:19
vyborne, minimalne o 2 triedy lepsie foto ako mal diel c.1. Tu snad s vinimkou 2. zaberu, kde mi kompozicia prilis nepasuje, ani do haluznej hladiny. V tretej foto vo vyskoku s valaskami je to trocha humor, s valaskou v zadnici. Ostatne su super, s textom plny suhlas.
 
NefroniK
2011-03-23 16:11:17
príspevok od: Matúš Lago
Ano, mas pravdu, casto to robi sarapatu Je to trosku aj vec cviku, niekedy aj stastia, ale prave fullframe umoznuje fotit a mierit na stred a nasledne urobit vyrez, bez vacsej straty kvality.
Vyrezom ano, ja som narazal len na samotne prekomponovanie, teda komponovanie fotoaparatom bez vyrezu A pri tomto prekomponovavani by na tom bol fullframe s hlbou ostrosti este "horsie".
 
Matúš Lago
redakcia ephoto.sk 2011-03-23 16:21:23
príspevok od: NefroniK
Vyrezom ano, ja som narazal len na samotne prekomponovanie, teda komponovanie fotoaparatom bez vyrezu A pri tomto prekomponovavani by na tom bol fullframe s hlbou ostrosti este "horsie".
Sedi vec
 
werdza
2011-03-23 17:31:17
Super clanok. Akym fotakom fotis?
lebo1600 iso mi je velakrat malo, vacsie nemam, tak panujem kupit lepsi fotak a zhanam info, kde sa len da u ludi, co fotia aj pohybove veci v zlom svetle
tiez som si zvykla na stredovy ostriaci a prekomponovat, aj na bodove meranie expozicie, z tanca som zatial skusala len flamenco fotit a samozrejme pohybove kreacie hudobnikov na koncertochm, ktore fotim
 
conan7
2011-03-23 17:49:28
príspevok od: werdza
Super clanok. Akym fotakom fotis?
lebo1600 iso mi je velakrat malo, vacsie nemam, tak panujem kupit lepsi fotak a zhanam info, kde sa len da u ludi, co fotia aj pohybove veci v zlom svetle
tiez som si zvykla na stredovy ostriaci a prekomponovat, aj na bodove meranie expozicie, z tanca som zatial skusala len flamenco fotit a samozrejme pohybove kreacie hudobnikov na koncertochm, ktore fotim
podľa profilu autor fotí s 5D mark I a II
 
werdza
2011-03-23 19:09:30
príspevok od: conan7
podľa profilu autor fotí s 5D mark I a II
tak super, kedze vacsina mi radi, ze radsej 7D, 5D nieje vhodne az tak na sport a report, ale aj mne ide hlavne o to vysoke iso nad 1600 a 5D menej sumi tak je super vidiet sportove fotky z 5Dcka od cloveka, co to foti casto.
 
NefroniK
2011-03-23 19:13:53
príspevok od: werdza
tak super, kedze vacsina mi radi, ze radsej 7D, 5D nieje vhodne az tak na sport a report, ale aj mne ide hlavne o to vysoke iso nad 1600 a 5D menej sumi tak je super vidiet sportove fotky z 5Dcka od cloveka, co to foti casto.
Ja radim Nikon D700 alebo pockat na jeho nastupcu (to robim ja).
 
werdza
2011-03-23 19:18:34
príspevok od: NefroniK
Ja radim Nikon D700 alebo pockat na jeho nastupcu (to robim ja).
no ja uz, ked mam canon 70-200 2,8, este splacam, tak je tazke preist a on ma tak nadherny dizajn
 
NefroniK
2011-03-23 19:29:37
príspevok od: werdza
no ja uz, ked mam canon 70-200 2,8, este splacam, tak je tazke preist a on ma tak nadherny dizajn
Tak v tom pripade ano A ktore z toho teraz ma nadherny dizajn?
 
Matúš Lago
redakcia ephoto.sk 2011-03-23 19:31:37
príspevok od: werdza
no ja uz, ked mam canon 70-200 2,8, este splacam, tak je tazke preist a on ma tak nadherny dizajn
Ja som sice komplet Canonista a sucasnu 5D Mark II si neviem vynachvalit z hladiska kvality senzora, s velkym dynamickym rozsahom a moznostou elegantne fotit pri ISO 3200, no po istych skusenostiach musim uznat kvality Nikonu - najma v rychlosti a spolahlivosti ostrenia.
NefroniK, ved vas uz musi byt cela fronta, co caka na nastupcu D700 ale chapem
 
werdza
2011-03-23 19:40:56
príspevok od: NefroniK
Tak v tom pripade ano A ktore z toho teraz ma nadherny dizajn?
70- 200 2,8 canopnacka, taka bleda s ciernou
 
werdza
2011-03-23 19:45:33
príspevok od: Matúš Lago
Ja som sice komplet Canonista a sucasnu 5D Mark II si neviem vynachvalit z hladiska kvality senzora, s velkym dynamickym rozsahom a moznostou elegantne fotit pri ISO 3200, no po istych skusenostiach musim uznat kvality Nikonu - najma v rychlosti a spolahlivosti ostrenia.
NefroniK, ved vas uz musi byt cela fronta, co caka na nastupcu D700 ale chapem
Tak to si ma velmi potesil, pocut chvalu na 5D, ked fotis tanec.. A asi si presiel z cropu, nevadi ti teraz to oddalovanie? ja sa toho obavam, kedze 70-200 mi je teraz akurat, ked fotim na festivaloch a daju sa aj vyrezy, ale , ked mam vytriedit a upravit vela fotiek je to viac casu.
 
NefroniK
2011-03-23 23:12:19
príspevok od: Matúš Lago
Ja som sice komplet Canonista a sucasnu 5D Mark II si neviem vynachvalit z hladiska kvality senzora, s velkym dynamickym rozsahom a moznostou elegantne fotit pri ISO 3200, no po istych skusenostiach musim uznat kvality Nikonu - najma v rychlosti a spolahlivosti ostrenia.
NefroniK, ved vas uz musi byt cela fronta, co caka na nastupcu D700 ale chapem
To budu v obchodoch vacsie fronty ako na iPhone/iPad a ine iJablka Ja som asi pred mesiacom zacal uvazovat nad niecim novym ale nic ma na 100% nepresvedcilo, takze radsej cakam. D700 je sice stale skvely ale predsa uz to ma 2 roky a mohli by teda vyst nieco nove.
 
NefroniK
2011-03-23 23:14:34
príspevok od: werdza
Tak to si ma velmi potesil, pocut chvalu na 5D, ked fotis tanec.. A asi si presiel z cropu, nevadi ti teraz to oddalovanie? ja sa toho obavam, kedze 70-200 mi je teraz akurat, ked fotim na festivaloch a daju sa aj vyrezy, ale , ked mam vytriedit a upravit vela fotiek je to viac casu.
Cas to sice zaberie ale aspon bude z coho rezat, lebo tych 12Mpx co ma D700 je na fullframe dnes uz dost malo.
 
slavmiro
2011-03-24 09:26:01
príspevok od: NefroniK
Cas to sice zaberie ale aspon bude z coho rezat, lebo tych 12Mpx co ma D700 je na fullframe dnes uz dost malo.
Nuz musim sa usmievat, mlady priatelu, cakatel, aku najvacsiu foto si zhotovil/videl v zivote zblizka? Lebo 6Mpx APS-C s kvalitnou optikou vystaci na 120x80cm. Zaujal ma tvoj fundovany nazor inde ze bokeh AF50/1.8 nie je pekny. Mas nejake vzorove foto? Lebo mam obavu ze chyba je v obsluhe a nie v technike.
 
NefroniK
2011-03-24 11:38:52
príspevok od: slavmiro
Nuz musim sa usmievat, mlady priatelu, cakatel, aku najvacsiu foto si zhotovil/videl v zivote zblizka? Lebo 6Mpx APS-C s kvalitnou optikou vystaci na 120x80cm. Zaujal ma tvoj fundovany nazor inde ze bokeh AF50/1.8 nie je pekny. Mas nejake vzorove foto? Lebo mam obavu ze chyba je v obsluhe a nie v technike.
Ja som narazal na tie vyerzy. Nehovor, ze nie je lepsie mat po vyreze 10Mpx ako 5 K velkosti vytlackov a rozlisnia sa neviem vyjadrit, pretoze nemam dostatocne skusenosti. Nemam v archive ziadnu ukazku zleho bokehu, alebo aspon mne pripadaju normalne.
Co sa tyka toho "cakatela" tak ano, cakam. Kvoli skvelemu zvladaniu vysokych ISO a viac Mpx na DX, kedze mam zatial len 1 FX objektiv a to prave tuto 50ku a FX telo chcem kvoli sirokym ohniskam, ktore pridu neskor. Mozno sa to teda zda, ale nie som ten z radu "honba za megapixelmi". Prijemnym doplnkom bude aj funkcia videa, pretoze ked som na koncerte, rad si natocim aj par chvil videa a s mobilom to nie je to prave, takze aj toto je dovod preco nie D700. Mozno by si mi poradil D7000, ale ISO 3200-6400 uz kriva trochu viac, aj kvoli vysokemu rozliseniu (16Mpx na DX je pre mna vela prevela) a hlavne, nie je to fullframe. K tomu fullframe sa da este celkom pekne pouzit aj otvorena 35mm 1.8 hoci je to DX sklo a planujem k tomu 14-24 f/2.8.
 
slavmiro
2011-03-24 14:57:42
príspevok od: NefroniK
Ja som narazal na tie vyerzy. Nehovor, ze nie je lepsie mat po vyreze 10Mpx ako 5 K velkosti vytlackov a rozlisnia sa neviem vyjadrit, pretoze nemam dostatocne skusenosti. Nemam v archive ziadnu ukazku zleho bokehu, alebo aspon mne pripadaju normalne.
Co sa tyka toho "cakatela" tak ano, cakam. Kvoli skvelemu zvladaniu vysokych ISO a viac Mpx na DX, kedze mam zatial len 1 FX objektiv a to prave tuto 50ku a FX telo chcem kvoli sirokym ohniskam, ktore pridu neskor. Mozno sa to teda zda, ale nie som ten z radu "honba za megapixelmi". Prijemnym doplnkom bude aj funkcia videa, pretoze ked som na koncerte, rad si natocim aj par chvil videa a s mobilom to nie je to prave, takze aj toto je dovod preco nie D700. Mozno by si mi poradil D7000, ale ISO 3200-6400 uz kriva trochu viac, aj kvoli vysokemu rozliseniu (16Mpx na DX je pre mna vela prevela) a hlavne, nie je to fullframe. K tomu fullframe sa da este celkom pekne pouzit aj otvorena 35mm 1.8 hoci je to DX sklo a planujem k tomu 14-24 f/2.8.
OK, rozumiem, video sa obcas hodi. Ak sa citis na to ze zaplatis novinku, nastupce D700, tak by som sa nehecoval s DX sklami na FX telo. Ani do 14-24/2.8, radsej 16-35/4VR. D7000 by som v zivote nikomu neodporucil.
 
NefroniK
2011-03-24 15:11:41
príspevok od: slavmiro
OK, rozumiem, video sa obcas hodi. Ak sa citis na to ze zaplatis novinku, nastupce D700, tak by som sa nehecoval s DX sklami na FX telo. Ani do 14-24/2.8, radsej 16-35/4VR. D7000 by som v zivote nikomu neodporucil.
Ta (ne)svetelnost f/4 mi uz pripada dost hlavn na tanecne vystupenia alebo koncerty. Prilis sa s tym DX nehecujem, ale za tu cenu nie je co riesit, hlavne ked ho uz mam k D80, takze potom uvidim ci to na FX ma aspon trochu vyznam alebo nie. Tiez je mozno pravda, ze ked uvidim cenu novinky vezmem nakoniec D700, ktora potom klesne
 
werdza
2011-03-31 16:29:41
Tak uz mam 5 D mark II v utorok som ho riadne vyskusala na koncerte dalsie budu piatok a sobotu. Este nemam financie na 24-70 2,8, tak si musim vystacit s 70-200 2,8 a 50 mm 1,8, lenze zevraj 50tka na 1,8 clone je dobra na crop, na fúlframe uz moc nie, ja som v utorok ked som fotila s nim, tal len na 1,8 clone. A celkovo mi zasprisli vsetky fotky cele menej ostre, to aj zo stareho, ale inak milujem ten novy fotacik, konecne si mozem vypeckovat iso aj na 4000 a sumi to viditelnejsie az od neho akurat som mala nastavene nie one shot, ale stredne ai focus a ked som stredovym zaostrila a prekomponovala a hned necvakla, tak stredovy ostriaci bod mi zaostril tam, kde bol stred po prekomponovani, na starom mi to nerobilo, tak dalsi koncert s one shot a skusim na 50ke niw 1,8, ale 2,8 kvoli ostrosti
 
Matúš Lago
redakcia ephoto.sk 2011-04-01 09:47:30
príspevok od: werdza
Tak uz mam 5 D mark II v utorok som ho riadne vyskusala na koncerte dalsie budu piatok a sobotu. Este nemam financie na 24-70 2,8, tak si musim vystacit s 70-200 2,8 a 50 mm 1,8, lenze zevraj 50tka na 1,8 clone je dobra na crop, na fúlframe uz moc nie, ja som v utorok ked som fotila s nim, tal len na 1,8 clone. A celkovo mi zasprisli vsetky fotky cele menej ostre, to aj zo stareho, ale inak milujem ten novy fotacik, konecne si mozem vypeckovat iso aj na 4000 a sumi to viditelnejsie az od neho akurat som mala nastavene nie one shot, ale stredne ai focus a ked som stredovym zaostrila a prekomponovala a hned necvakla, tak stredovy ostriaci bod mi zaostril tam, kde bol stred po prekomponovani, na starom mi to nerobilo, tak dalsi koncert s one shot a skusim na 50ke niw 1,8, ale 2,8 kvoli ostrosti
50tka je fajn, ale na clone 1,8 nemozes cakat ostre fotky, a co sa fotenia hybajucich sa muzikantov tyka uz vobec nie. Prave to pouzitelne vysoke ISO pri 5D mark II ti da sancu priclonit, pokojne by som siel az do 2,8 - presne ako pises.
Co sa tyka ai focus, pisal som v clanku, ze ho pri foteni sceny neoporucam pouzit, prave preto, ze davas fotaku prilis velku pravomoc rozhodovat co a kde zaostri. Trenuj ostrenie na One Shot Tesim sa na fotky
 
flash007
2011-04-18 15:39:57
a co tak sigma 30mm 1.4 ? nikon d7000 ?
 
zuzanka29
2011-05-26 23:02:24
krásne fotky... a veľká vďaka za cenné rady
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované